dijous, 15 de juliol del 2010

Tasques de les webquests

L’objectiu d’aquesta pràctica és aprofundir en els tipus de tasques segons la taxonomia de Bernie Dodge.

Ja s’ha dit que la tasca és una de les parts més importants d’una WebQuest perquè us proporciona l’objectiu, enfoca les energies dels alumnes i us concreta les intencions del pla d’estudis de l’educador/a. Una tasca ben dissenyada desenvolupa habilitats de pensament que van més enllà de la comprensió i la memòria. És possible que, en una WebQuest concreta, es combinin dues o més categories de tasques. Les categories que trobareu a continuació no estan en cap ordre determinat excepte les del primer apartat, les anomenades de “tornar a explicar”, que van a l’inici a causa de la seva simplicitat i del seu paper de frontera entre el que és una WebQuest o no. Entre les onze tasques restants, podeu triar les que més s’adiguin als vostres objectius.

LES TASQUES DE LES WEBQUESTS (*)TASQUES DE TORNAR A EXPLICAR A vegades l’únic que voleu és que els alumnes absorbeixin una certa quantitat d’informació i que demostrin que l’han entesa. Aquestes tasques poden ser una manera d’iniciar-se en la utilització de les WQ com a font d’informació. Els alumnes poden presentar allò que han après en una presentació en diapositives, cartells, informes, etc., i es podran considerar tasques WebQuest segons el grau de transformació que els alumnes hagin hagut de fer. Si les frases i el format són sensiblement diferents a allò que han trobat, si han hagut d’utilitzar les habilitats de resumir, seleccionar i elaborar, aleshores podeu qualificar-les de tasques WebQuest.

Exemple

TASQUES DE COMPILACIÓ És una tasca senzilla per als alumnes. Es tracta d’obtenir informació de diverses fonts i presentar-la en un format comú, després es publica a la web, s’imprimeix, etc. Amb aquest tipus de tasca, l’alumne/a es familiaritza en la cerca d’un tipus d´informació, aprèn a seleccionar, a ordenar i a explicar. Cal recordar que, perquè sigui realment una WQ, cal que hagi transformat la informació, una simple relació o llista no val. Cal que s’hagi reescrit la informació obtinguda i que es presenti en un tipus de format diferent seguint un criteri propi d’organització i de presentació. S’avaluarà la coherència de l’organització, la selecció dels ítems, etc.

Exemples

TASQUES DE PERSUASIÓ Hi ha gent que no està d’acord amb la nostra opinió, per això, cal desenvolupar les habilitats de persuasió de cadascú. Entre les tasques de persuasió, es pot incloure una audiència falsa, es pot crear un escrit, una editorial, un cartell… per influir en l’opinió dels altres, etc. Les tasques de persuasió es combinen, sovint, amb les de consens, però no sempre. La diferència clau és que, en aquestes tasques, cal identificar un públic que haurà de ser convençut, una audiència a la qual el missatge anirà dirigit expressament.

Exemples

TASQUES DE DISSENY Una tasca de disseny implica un pla o protocol per fer alguna cosa. Els alumnes han de crear un producte o un pla d’acció per aconseguir un objectiu predeterminat i treballar amb uns condicionants especificats. En una WQ d’aquest tipus, l’element dominant són els condicionants autèntics i cal que també s’ajustin a un pressupost i als condicionaments legals vigents.La tasca consisteix a crear un producte que s’ha d’adequar a les necessitats d’algú en algun lloc.

Exemples

TASQUES DE CONSENS L’essència d’aquestes tasques consisteix en el fet que els diferents punts de vista es considerin, s’articulin i s’adaptin tant com sigui possible. En aquest cas, allò que és important és contrastar opinions i és diferent a la tasca de periodista. Cal basar-se en punts de vista autèntics que són expressats per algú en algun lloc fora de les parets de l’aula, s’ha de basar en opinions dels fets i no en els fets per si mateixos, i després desenvolupar un informe per a una audiència específica. Aquest informe ha de tenir un format com els informes autèntics

Exemples

TASQUES DE DETECTIU Una manera de motivar els estudiants per un tema és convertir-lo en un trencaclosques o una història de detectius. Al final de les activitats d’informació i recerca, caldrà explicar el significat de les pistes i haver eliminat les informacions falses. Han de sintetitzar la informació i fer generalitzacions. Potser aquest tipus de tasques semblen poc serioses, però les recerques dels historiadors, arqueòlegs i científics en general impliquen tasques semblants.

Exemples

TASQUES DE JUTJAR Avaluar alguna cosa significa tenir un cert grau de comprensió d’aquesta cosa i un grau de comprensió de certs sistemes de valors. Una tasca de judici presenta a l’alumne/a un nombre d’ítems i se li demana que els ordeni, els classifiqui i prengui una decisió entre un nombre limitat d’opcions. Una WQ d’aquest tipus, ben dissenyada, ha de proporcionar a l’alumne/a un conjunt de criteris per fer el judici o ha d’ajudar l’estudiant a crear els seus propis criteris d’avaluació. En aquest segon cas, és important aconseguir que ells expliquin i defensin el seu sistema d’avaluació.

Exemple

TASQUES DE PERIODISTA Hi ha un esdeveniment al voltant d’algun contingut que voleu que els alumnes aprenguin? Una manera de fer una WQ és demanar als alumnes que actuïn com a reporters que cobreixen l’esdeveniment. Es tracta de recollir informació sobre els fets i ordenar-la, saber extreure la informació de diverses opinions divergents i aprofundir en la comprensió dels fets. També han de prendre consciència de la seva pròpia subjectivitat i procurar no reflectir-la en els seus escrits. Cal donar la màxima importància a l’exactitud i a la imparcialitat.

Exemples

TASQUES DE CREACIÓ Les tasques creatives permeten aprendre sobre un tema i modificar-lo en la forma: una història, un poema, una pintura… Les tasques d’una WebQuest creativa condueixen a elaborar un producte dins un format donat, però són molt més ampliables i imprevisibles que les de dissenyador/a. L’avaluació d’aquestes tasques ha de prioritzar la creativitat i l’expressió, així com els criteris específics del gènere. Els condicionants són la clau: per exemple, podeu exigir exactitud històrica, complir els requisits d’un estil artístic determinat, les limitacions d’un format determinat… Ha de ser una tasca equilibrada entre els condicionants i la creativitat.

Exemples

TASQUES ANALÍTIQUES Un aspecte de la comprensió és saber establir relacions entre dos temes i també saber veure com els elements d’un tema es relacionen entre si. Una tasca analítica proporciona un lloc per desenvolupar aquest coneixement. Les tasques analítiques demanen a l’alumne/a mirar de prop una o més coses i trobar-hi semblances i diferències. Es poden buscar relacions de causa efecte entre variables i discutir-ne el significat. En una tasca analítica ben dissenyada, el paper de l’alumne/a va més enllà de la simple anàlisi de les implicacions. Ha de permetre especular o deduir què signifiquen les diferències i les semblances.

Exemples

TASQUES DE CIENTÍFIC La ciència impregna la nostra societat i és vital que el nen/a entengui com treballa. Fins i tot amb els nens petits, el mestre/a pot fer un autèntic treball científic. Una tasca científica inclou l’elaboració d’hipòtesis basades en la comprensió de la informació, recopilar dades, determinar si les hipòtesis han estat utilitzades, descriure els resultats i les seves implicacions en un format estàndard d’informe científic.

Exemples

TASQUES D’AUTO CONEIXEMENT En aquest cas, es tracta d’obtenir un millor coneixement d’un mateix. Una comprensió que pugui ser desenvolupada amb l’exploració dirigida d’entrada i també amb recursos off line. Una tasca d’aquest tipus obligarà l’alumne/a a fer-se preguntes sobre si mateix que no tenen una resposta fàcil. Són tasques adequades per proposar-se objectius a llarg termini: fer-se preguntes sobre qüestions ètiques i morals, proposar-se una millora personal, aprendre a valorar l’art i la literatura…

Exemples






(*) Traducció al català i adaptació de:
“WebQuestTaskonomy: Taxonomy of Tasks”, de Bernie Dodge
http://edweb.sdsu.edu/WebQuest

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada